24 november 2013

in principe kan ik alles

Wat is het beste moment om je eerste blog te schrijven?? Gisteravond leek me 00.35 uur een prima tijd. Toch maar niet gedaan, want dat druist wel heel erg in tegen de principes van het doseren. En dan heb ik het niet over de suiker in de koffie, maar over het verdelen van je energie.
Toch maar niet geschreven, want doseren is ontzettend belangrijk voor mij. Ik heb namelijk HMS, oftewel het hypermobiliteitssyndroom. Als je HMS hebt zijn de gewrichtsbanden in je lijf te soepel, waardoor je je gewrichten makkelijk op een verkeerde manier belast. Door het verkeerd belasten kan het gewricht geïrriteerd raken en kan het gaan ontsteken.
Dit houdt in dat ik bijvoorbeeld op mijn houding zou moeten letten (knieën niet overstrekt? Ellebogen niet overstrekt? Handen normaal?), maar ook op de activiteiten die ik doe en dan vooral hoe ik ze doe: hoe houd ik m’n pen vast, hoe typ ik, hoe heb ik m’n vingers als ik een boek vast heb en hoe lang duurt de activiteit?
Ik kan je vertellen dat is niet te doen! Natuurlijk denk ik er af en toe aan, maar meestal krijg ik van m’n broer te horen: “Ga eens normaal zitten, joh!” Of van anderen, als ik m’n “kunstjes” wil laten zien “Nee, doe niet!”
Buiten dat ik overal op moet letten, moet ik ook m’n energie verdelen, want vermoeidheid hoort ook bij HMS. De beperkte energie moet je dus goed verdelen!
Maar…. In principe kan ik alles, maar niet altijd óf in principe kan ik alles, maar niet achter elkaar, óf in principe kan ik alles, maar nu even niet.
Als ik niet overal op let en niet doseer, zoals het zou moeten, moet ik de consequenties dragen en heb ik de dag erop pijn, veel pijn. Dat heb ik er vaak graag voor over.
Zo zit ik nu met een polsspalk dit blog te typen, omdat ik gisteravond gerepeteerd heb met m’n band. Het is het dubbel en dwars waard, want ik heb genoten gisteren.
In principe kan ik alles geldt niet alleen voor mij, maar ook niet alleen voor reumapatiënten. Kijk bijvoorbeeld naar Oscar Pistorius. Hij moet ook gedacht hebben: In principe kan ik alles en ik ga mee lopen met de valide atleten tijdens Olympische Spelen én op de Paralympics. Op de Olympische spelen heeft hij de halve finale 400 m sprint gehaald bij atletiek. Respect! En wat een doorzettingsvermogen heeft die man.
Atleet op de Olympische en Paralympische Spelen
Doorzettingsvermogen heeft iedereen die vindt dat “In principe kan ik alles” over hem of haar gaat.


Blog van 30-8-2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten